В Україні зареєстровано понад сім десятків бізнес-інкубаторів, проте
реально працює — менше десятка. Для чого потрібні програми інкубації для
підприємців, а також, як зробити їх максимально дієвими, — про це йшлося на
конференції «Бізнес-інкубатор як форма підтримки малого та середнього
бізнесу в Польщі та в Україні», що відбулася 3 квітня 2008 р. у Луцьку.
«Тепличний» бізнес
Розпочати власну справу серед жорстких реалій української економіки —
непросто. Та ще важче — втриматись на плаву, не зникнути з бізнесової карти
свого міста за перший ж рік існування фірми. Який шлях має обрати молодий
підприємець, аби з найменшими проблемами знайти свою нішу у бізнесовому
середовищі? Світова практика підказує, що найпростіше це зробити за допомогою
бізнес-інкубаторів.
Загалом, завдання бізнес-інкубатору — взяти на себе всі організаційні та
адміністративні клопоти, аби підприємець дбав лише про одне: розпочати випуск
конкурентноспроможної продукції чи послуги та закріпити свої позиції на ринку.
І результати вражають: якщо в звичайних умовах протягом трьох років виживає
лише 14-30% новостворених малих підприємств, то в «тепличних» умовах
бізнес-інкубатору їх кількість збільшується до 85-86%.
Особливості національного бізнесу
Проблема створення нового бізнесу загострюється на тлі національних
особливостей. Щороку Міжнародний банк реконструкції та розвитку вираховує
Індекс сприяння бізнесу для 175 країн. Загалом Україна — на 128 місці, проте
Індекс складається із десяти показників, і за деякими з яких наша країна займає
одну з останніх позицій: зокрема, за системою сплати податків — 174 місце,
захистом прав інвесторів — 142, реєстрацією власності — 133. Отож, в Україні
справді варто змінювати правила та традиції створення нових суб’єктів
господарювання. Перший крок вже зробили вітчизняні бізнес-інкубатори.
Та, як розповів на конференції директор Української асоціації
бізнес-інкубаторів та інноваційних центрів Володимир Яремій, завдання,
що бере на себе бізнес-інкубатор — досить складні. Асоціація вже подала
клопотання до уряду, аби держава посприяла діяльності бізнес-інкубаторів.
По-перше, прийнятою законодавчою базою, адже донині немає нормативних
документів, що регулюють роботу бізнес-інкубаторів. По-друге, виділенням земельних
ділянок та нерухомості. Крім того, Кабміну пропонують створити єдиний
гарантійний фонд на започаткування власної справи, що дасть можливість
підприємцям-початківцям отримувати пільгові кредити, і відповідно — збільшить
кількість бажаючих розпочати бізнес та стане гарним фінансовим стимулом до
зайнятості населення.
Досвід сусідів
Поділитися досвідом діяльності бізнес-інкубаторів на конференцію приїхали
учасники з різних куточків України та з Республіки Польща. Усі доповідачі
зійшлись на думці, що бізнес-інкубаторам варто орієнтуватися на співпрацю з
інноваційними ідеями, адже саме таким шляхом розвиваються відповідні структури
в провідних економічно розвинутих країнах світу. «Бізнес-інкубатор
Тернопільщини працює виключно із бізнесом, який пропонує інновації, а не
звичайне купи-продай, — поділилась досвідом директор цієї структури Іванна
Бакушевич. — Такий бізнес має більше ризиків, тому більшою мірою
потребує підтримки».
Про проблеми у роботі бізнес-інкубаторів, а також шляхи їхнього подолання
також розповіли директор Волинського обласного фонду підтримки підприємництва Ольга
Шворак, директор Регіонального фонду підтримки підприємництва в
Івано-Франківській області Євген Микитюк, у Запорізькій області — Володимир
Малий, директор Хмельницького центру підтримки підприємництва Євген
Бабкін та представник Центру Промоції Підлясся Томаш Парковскі.
Конференція відбулася в рамках проекту «Розвиток співпраці Волині та
Любельщини в сфері підтримки підприємництва», що фінансується Європейським
Союзом та реалізується Волинським обласним фондом підтримки підприємництвав партнерстві з Люблінським фондом розвитку, Луцькою
міською радою, Волинською обласною радою, Волинською ОДА та Волинським обласним
молодіжним центром праці.